///

Зейнетақы жүйесінің жаңалығы зор

639 рет қаралды
1

Мемлекет басшысы 2012 жылғы 27 каңтардағы «Әлеуметтік-эконо­ми­ка­лық­­­ жаңғырту – Қазақстан дамуының басты бағыты» атты Қазақстан халқына Жолдауында­ осы мәселені қозғап, ҚР Үкіметінің 2013 жылғы 23 қаңтардағы кеңейтілген отырысында Үкімет пен Ұлттық Банкке жинақтаушы зейнетақы жүйесін одан әрі дамыту шараларын қабылдауды тапсырды. Қазіргі кезде­ зейнетақы жүйесін жаңғыртудың негізгі бағыттары анықталды. Ол туралы Қазақстан Республикасы­ Еңбек және әлеуметтік қорғау министрлігі Астана қаласы бойынша Бақылау және әлеу­мет­тік­ қорғау департаментінің директоры­ Еркін ­Рахымбергеновпен жолығып, әңгі­ме­лес­кен­­­ едік.

2b0ad5d4fc2b3cdc4b5c60a0d46d15e8

– Алдағы өзгерістердің ерек­ше­лік­­те­рі мен мақсаты жайында айтып өтсеңіз? Халықтың қандай топ­та­ры­на­ ба­ғыт­та­латын болады?
– Зейнетақымен қамсыздандыру мәселелерінің ерекшелігі барлық қазақстандықтарға қатыстылы­ғын­да­ болса керек. Бұл өзгерістер – бүгінгі зейнеткерлерге де, болашақ зей­неткерлерге де, әйелдер мен ер кісілерге, жұмыс істейтіндер мен жұмыссыздарға да қатысты. Бұл өзгерістер мемлекеттің, жұмыс берушінің және тікелей азамат­тар­дың­ зейнетақымен қамсыз­дан­дыру мәселесі бойынша қажетті жау­ап­кер­шілігін көтеруді көздейді.
Оның басты ерекшелігі – өз бетінше жұмыспен айналысатын халықты, еңбек жағдайлары зиянды және ауыр жұмыстардағы адам­дар­дың­ мүддесін де жан-жақты қам­ти­ды.

– Онда жаңғыртудың негізгі бағыт­­тарын талдап берсеңіз?
– Оң өзгерістер мына бағытта жүретін болады. Бірыңғай жинақ­тау­шы зейнетақы қорын (БЖЗҚ) құру және жинақтаушы зейнетақы жүйесінің тиімділігін арттыру; Зейнетақы жасын біріздендіру; Еңбек жағдайлары ерекше жұмыс­тар­да істей­тін аза­мат­тарды зей­нет­ақы­­мен қам­сыз­дан­дырудың мін­дет­ті кәсіптік жүйесінен ерікті жүйе­ге өту.
Жинақтаушы зейнетақы жүйе­сі­нің қызметі зейнетақымен қамсыз­дан­­ды­рудың әлеуметтік деңгейін қамтамасыз етпегені белгілі болып­ отыр. Еліміздегі жинақтаушы зей­нет­ақы­ қорларындағы салым­шы­лар­дың активтерінің табыстылығы төмен. Қорға жаңа салымшыларды тартудың орнына, бір қордан екінші қорға шақырудан аспады. Бұл ретте халықтың біршама бөлігі бұл жүйеге қатыса алмады.
Ендігі жерде жинақтаушы зей­нет­ақы қорларында жинақталған қара­­­жа­тыңыз автоматты түрде мем­­­ле­­­кет­тік бір­ыңғай қорға ауыса­ды.­ Ол үшін арыз жазып тағы басқа рәсімдерден өтудің қажеті жоқ. Салым­­шылар өз қаражатының түгел ауда­ры­латынына алаңдамауы керек.­ Бір­­ың­­ғай жи­нақ­таушы қорына өтер алдында барлық жинақтаушы зейнетақы қорларында аудит өтіп, есебі алынады.

– Бірыңғай қордың міндеті салым­шылардың активтерін табыс­ты­лы­ғын арттырып қоймай, әртүрлі себеппен тартылмаған азаматтарды тарту болып табылады дедіңіз. Ол қалай жүргізілді?
– Заң шеңберінде еңбек қаты­нас­та­ры түзіліп, жұмыс беру­ші­лер мен жұмыскерлердің жауап­кер­шілігі артады. Ал әлеуметтік жағынан аз қамтылғандар, бала күтумен еңбектен уақытша қол үзгендер де бірыңғай зейнетақы жүйесіне қаражатын аударатын болады. Мұның бәрі заңнамалық негізде шешіледі.

Бірыңғай жинақтаушы зей­нет­ақы қорының әдеттегі жинақтаушы зейнетақы қорларынан айыр­ма­шы­лы­ғы неде?
– Бірыңғай жинақтаушы зей­нетақы қоры «МЖЗҚ» АҚ базасында­ акцио­нер­лік қоғам нысанында құрылатын болады. Қазақстан Респуб­ли­ка­сы­ның Үкіметі қордың құрыл­тай­шысы мен акционері болады.
БЖЗҚ міндетті зейнетақы жарналарын тартуды жүзеге асыратын жалғыз ұйым және де азаматтардың өздерінің таңдауы бойынша ерікті және ерікті кәсіптік зейнетақы жарна­ла­рын жинақтайды. Қордың функ­ция­сы салым­шылардың жеке зей­нет­ақы­ шоттарын есепке алу және зей­нет­ақы жинақтарының есебінен зей­нет­ақы төлемдерін жүзеге асыру болып табылады.
БЖЗҚ зейнетақы активтерін ҚР Ұлттық Банкі басқарады. Бұл ретте инвестициялық стратегияны БЖЗҚ зейнетақы актив­терін басқару жөніндегі кеңес әзір­лейтін болады.
– Қарастырылып отырған зей­­нет­ақы жасын біріздендіру тура­лы­ ­түрлі пікірлер айтылып­ жатыр.­ Әйел­дер­дің зейнет жа­сы­ның 58-ден 63 жасқа көтеруді немен бай­­ла­­ныс­­ты­руға болады?
– Зейнетақы жасын біріздендіру бюджет қаражатын үнемдеу үшін емес, әйелдердің жинақтаушы зейнетақы жүйесіне қатысу өтілін және зейнетақы жинақтарының көлемін ұлғайту үшін ұсынылды.
Зейнетақы жасын ұлғайту кезең-кезеңімен, жыл сайын алты айдан қоса отырып 10 жыл ішінде жүзеге асырылады. Бұл:
– біріншіден, зейнетке шығар алдындағы адамдарға ауыртпалық салмай өткізуге мүмкіндік береді. Мәселен, 58-ге келген әйелдер 58,5 жасында зейнетке шыға береді, яғни 6 айдан кейін, ал 57-ге толғандар бір жылдан кейін немесе 59 жасында зейнетке шығады;
– екіншіден, (63 жаста зейнетке шығатын адамдар үшін) пси­хо­ло­гиялық тұрғыдан дайын болуға және бейімделуге;
– үшіншіден, әйелдердің нәтижелі жұмыспен қамтылу мүмкіндіктерін кеңейту шараларын қабылдауға мүмкіндік береді. Үкімет бала күтімі бойынша демалыстағы әйелдер, өз бетінше жұмыспен айналысатындар мен жұмыссыздар, сондай-ақ, зейнеталды жастағы әйелдер үшін арнайы жұмыспен қамту бағ­дар­ла­ма­сын жоспарлауда.
Себебі ынтымақты жүйеден зейнетақы тағайындау 2043 жылға дейін жүзеге асырылатын болады, ал зейнетақы жасын­ біріздендіру ынтымақты да, жинақ­таушы зей­нет­ақы жүйесінің қаты­су­шы­ла­ры­­ болып табылатын әйелдерге қатыс­ты болады.
Әйелдердің зейнет жасын арттыру 1998 жылғы 1 қаңтардағы жағдай бойынша еңбек өтілінің азаюына байланысты. 2012 жылы зейнетақы тағайындау үшін өтініш білдірген әйелдердің 12 % астамы 1998 жылғы 1 қаңтарға жинақталған толық еңбек өтілі жоқ, ал 2018 жылы зей­нет­ке шығатын әйелдердің бар­лы­ғында толық өтілі болмайды.­ Сол себепті зейнетақысының мөлшері толық емес еңбек өтіліне байланыс­ты­ жыл сайын бекітілетін ең төменгі зейнетақы мөлшерінен төмен болуы мүмкін.

Анықтама:

1998 жылы Қазақстан зейнетақы жүйесін реформалау нәтижесінде:
– базалық, міндетті (ынтымақты және жинақтаушы) және ерікті зейнетақымен қамсыздандыру деңгейлерінен тұратын көпдеңгейлі жүйе құрылып, қызмет көрсете бастады;
– тұрақты әлеуметтік-экономикалық даму негізінде зейнетақы бағдарламасын қаржыландыру артты. Зейнетақы төлемдерінің мөлшері үздіксіз өсірілді. 14 жыл ішінде (1998-2012 жылдар) ең төменгі зейнетақы мөлшері 11 есеге (2 440 теңгеден 26 211 теңгеге дейін) артты, зейнетақы – 10 есеге (3 964 теңгеден 38 765 теңгеге дейін), ең жоғарғысы – 7 есеге (7256-дан 56047 теңгеге дейін) артты.
– жинақтаушы жүйені енгізу мен қызмет етуінің практикалық іс тәжірибесі жинақталды;
– азаматтардың зейнетақы жинақтары өсуде. 2013 жылғы 1 қаңтардағы жағдай бойынша зейнетақы жинақтарының сомасы 3183,2 млрд теңгені құрады.
Сонымен қатар, 2013 жылғы 1 қаңтардағы жағдай бойынша зейнетақының орташа мөлшері (базалық зейнетақы төлемін қосқанда) 41912 теңгені құрайды немесе жалпы экономика бойынша орташа айлық жалақының 40 % асты.

Айгүл УАЙСОВА

“Астана ақшамы”

Парақшамызға жазылыңыз

1 Comment

Жауап беру

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Соңғы жазбалар

Орал су астында қалуы мүмкін бе?

Батыс Қазақстанда су тасқыны қаупі сейілмей тұр. Бүгінгі соңғы гидрологиялық бюллетеньнің мәліметтеріне сәйкес Жайық өзенінің деңгейі